ACTA facultatis theologicae Universitatis Comenianae Bratislaviensis je recenzovaný vedecký časopis, ktorého cieľom je prezentovať výsledky vedeckej činnosti tak odborníkov a doktorandov pôsobiacich na fakulte, ako aj autorov z iných univerzít a vedeckých inštitúcií zo Slovenska aj zo zahraničia vo všetkých teologických a príbuzných disciplínach. Obsahuje vedecké príspevky a recenzie domácej a zahraničnej vedeckej literatúry.

ACTA 1/2025

Vydanie číslo 1/2025 je vo formáte pdf k dispizícii na prevzatie v Archíve.

Obsah

SVÄTÝ JOHN HENRY KARDINÁL NEWMAN: NÁČRT JEHO ŽIVOTA A DOBY

Abstrakt: John Henry Newman (1801-1890) bol významný anglický konvertita z Anglikánskej cirkvi na Rímskokatolícku (1845). Začínal ako anglikánsky kňaz a znalec patristiky. Ako člen oxfordského (traktátnického) hnutia obhajoval Anglikánsku cirkev ako autenticky katolícku bez toho, aby bola rímskokatolícka. Po svojej konverzii a vysvätení za katolíckeho kňaza sa zaslúžil o založenie Anglického oratória – náboženskej komunity svetských kňazov – študentov – v Birminghame. Bol rovnako energickým katolíckym polemikom, ako bol aj v Anglikánskej cirkvi. Bol požiadaný, aby založil Katolícku univerzitu v Írsku (1850). Hoci toto úsilie zlyhalo, poskytlo Newmanovi príležitosť napísať najdôležitejšie filozofické dielo o katolíckom vysokom školstve, aké bolo kedy napísané, The Idea of a University (1858). Hoci Newman je známy predovšetkým ako teológ a najmä ako historik teológie dejín, napísal aj druhé filozofické dielo hlbokého významu, An Essay in Aid of a Grammar of Assent, v ktorom sa snaží vytvoriť racionálny základ pre tvrdenia Katolíckej cirkvi s pápežom ako jej pozemskou hlavou, že je jedinou pravou Cirkvou Ježiša Krista. S týmto cieľom vytvára základy realistickej epistemológie a metafyziky. Blahoslaveného J. H. Newmana kanonizoval pápež František (2019). Radikálny charakter Newmanovho myslenia vyplýval z jeho tradicionalizmu v netradičných dobách moderny a postmoderny. Bol skvelým štylistom anglickej prózy. Článok situuje Newmana do kontextu anglických dejín a dejín Svätej stolice devätnásteho storočia.

doc. Jeffrey Dirk Wilson, PhD.
Catholic University of America, Washington, D.C.
Research Associate Professor of Philosophy

MARIOLÓGIA AKO SÚČASŤ TEOLOGICKÉHO MYSLENIA J. H. NEWMANA

Abstrakt: Newmanova mariológia je neoddeliteľnou súčasťou jeho širšieho teologického systému, ktorý zdôrazňuje význam chápania Márie ako Božej Matky a jej úlohy v ekonómii spásy. Z tohto dôvodu anglický teológ, filozof a následne aj konvertita vníma mariologické témy v úzkom vzťahu s kristológiou, pretože poslanie Panny Márie je možné autentickým spôsobom interpretovať iba v kontextuálnom vyjadrení Kristovho vykupiteľského diela. J. H. Newman na jednej strane popularizuje mariánsky kult Katolíckej cirkvi; no zároveň poukazuje na isté nebezpečenstvo preceňovania úlohy Božej matky v dejinách spásy. Mária je jedinečná ako Theotokos, z čoho vyplýva jedinečný vzťah s Bohom, od ktorého sa postuluje každé teologicky interpretované privilégium. J. H. Newman formuluje mariologickú doktrínu v úzkom vzťahu k náuke cirkevných otcov a zároveň zdôrazňuje koreláciu s tajomstvom Krista, Duchom Svätým a Cirkvou. Teologické myslenie kardinála Newmana preniká aj do mariológie Druhého vatikánskeho koncilu.

prof. ThDr. Anton Adam, PhD.
Comenius University Bratislava
Faculty of Roman Catholic Theology of Cyril and Methodius
Department of Systematic Theology

DOGMATICKÝ VÝVIN V DIELE J. H. NEWMANA VO SVETLE SENSUS FIDEI

Abstrakt: J. H. Newman výnimočným spôsobom objavoval ekleziologicko-teologický princíp vývinu dogiem, ktorý je v Písme založený už vo svojich základoch a rozvíja sa prirodzeným spôsobom. Písmo quasi anticipuje do budúcna tento proces, odkrývajúci Božie tajomstvá do hĺbky stále viac. Na tomto procese sa podieľa celá Cirkev: pastorum ac fidelium consensus, čo Newman predstavuje na vtedajšom aktuálnom príklade príprav vyhlásenia dogmy Immaculaty. V reflexii možno pokračovať otázkou, nakoľko consensus fidelium, hlboko zakorenený v Cirkvi, má súvislosti aj smerom ku synodalite.

prof. Dr. theol. Gloria Braunsteiner, PhD.
University of Trnava
Faculty of Theology
Department of Systematic Theology

STORYTELLING AKO DIDAKTICKÁ METÓDA V NÁBOŽENSKEJ VÝCHOVE

Abstrakt: Štúdia si kladie za cieľ preskúmať a porovnať efektivitu didaktickej metódy storytellingu s tradičným výkladovo-reprodukčným prístupom vo vyučovaní náboženskej výchovy. V teoretickej časti definujeme pojem storytelling a načrtneme jeho historický vývoj od orálnej tradície až po moderné digitálne formy. Následne analyzujeme pedagogické modely a didaktické princípy, ktoré umožňujú využitie príbehov na prehĺbenie porozumenia, motivácie a hodnotovej formácie žiakov, so zvláštnym zameraním na náboženské kontexty. V empirickej časti sme na vzorke jedného ročníka základnej školy zrealizovali dve vyučovacie hodiny biblického príbehu o milosrdnom Samaritánovi – jednu tradičnou metódou s pracovným listom a druhú interaktívnou metódou. Účinnosť oboch prístupov sme hodnotili anonymným dotazníkovým testom zameraným na tri roviny: zapamätanie faktov, porozumenie významu a aplikácia do každodenného života. Výsledky jednoznačne ukázali, že storytelling vedie k vyššej miere retencie, hlbšiemu porozumeniu aj silnejšej motivácii k praktickej aplikácii biblických hodnôt. Na základe týchto zistení sa v závere formulujú odporúčania pre integráciu storytellingu ako štandardnej didaktickej stratégie v rámci náboženskej výchovy.

doc. ThDr. Tibor Reimer, PhD.
Comenius University in Bratislava
Faculty of Roman Catholic Theology of Cyril and Methodius
Department of Practical Theology

PaedDr. Dávid Martinka
Comenius University in Bratislava
Faculty of Roman Catholic Theology of Cyril and Methodius
Department of Practical Theology

NOVICIÁT, ŠKOLY INŠTITÚTU BRATOV KRESŤANSKÝCH ŠKÔL (FSC) A ICH PÔSOBENIE V MOČENKU

Abstrakt: Kongregáciu školských bratov (FSC) založil vo Francúzsku v 17. storočí šľachtic Ján Krstiteľ de La Salle. Za desaťročia svojho pôsobenia v Európe aj mimo nej si získala vynikajúcu povesť. Rehoľa prišla na Slovensko v roku 1899 (Mojmírovce); v tom čase bolo súčasťou Rakúsko-Uhorska. Autor sa v štúdii zaoberá jej pôsobením, vplyvom a významnou prácou na školách v mestečku Močenok v rokoch 1928 – 1950, a tým aj ich zásluhami o kultúrny rozvoj Slovenska, jeho národné prebudenie a osvetu. Štúdia sa zaoberá aj vnútornými aktivitami školských bratov v reholi, ako je vedenie noviciátu pre celú československú provinciu rehole Bratov kresťanských škôl (FSC) či formácia novicov. Príspevok končí násilným zrušením noviciátu a ľudovej i meštianskej školy zásahom komunistického režimu proti Cirkvi a jej rehoľným kongregáciám v roku 1950 a vytvorením koncentračného kláštora pre mníchov, mníšky a pre režimovo nepohodlných kňazov.

Mgr. et Mgr. ThLic. Štefan Patrik Kováč
Catholic University of Ružomberok
Faculty of Roman Catholic Theology
Department of Philosophy and History

KNIŽNÁ RECENZIA

BLAŠČÍKOVÁ, Andrea – NEMEC, Rastislav.
Cnosti a dobrý život.
Bratislava: Minor, 2024, 86 s.
ISBN 978-80-89888-44-3.

Doc. PhDr. Oľga Gavendová, PhD.

Publikované/aktualizované dňa 12.08.2025